Konkurence telefonních operátorů je silná natolik, že některé z nich začínají používat nekalé praktiky tzv. „šmejdů“, tedy obchodníků nepoctivých a pochybných.
Příkladem je společnost, lákající zákazníky na úplně jiné ceny než ve skutečnosti nabízí. Zcela bez skrupulí se jiné ceny než ve skutečnosti objevují jako nabídka na internetových stránkách, stejně Vás informují i na pracovištích této společnosti.
Je pravdou, že mezi řádky psané „pidi“ písmem pod nabídkou naleznete i odkaz „zobrazit ceny bez závazku“. O nich se však nikdo z pracovníků nezmíní, nabídne prezentovanou cenu a požádá o podpis smlouvy na „elektronický displej“ místo na klasickou smlouvu!
Ukázka klasické klamavé taktiky a praktik „šmejdů“. Co na to zákon na ochranu spotřebitelů? Co na to Český telekomunikační úřad?
Příkladem ze života je případ telefonního čísla z Teplic. Firma X v lednu 2015 chtěla zrušit jedno z čísel, ale domluvila se, že místo zrušení jej převede na společnost partnerskou. V květnu 2016 bylo číslo poskytnuto pracovníkovi, který jej používal a odcházel ze společnosti. S hrůzou bylo zjištěno, že je blokováno závazkem na dva roky. Pracovník tedy číslo vrátil společnosti s patřičným komentářem.
Následně se společnost rozhodla změnit operátora. Na svou žádost o uvolnění čísla bylo firmě sděleno, že od května 2016 je číslo blokováno závazkem do května 2018. Je vůbec něco podobného možné? Při jednání o vrácení telefonního čísla společnosti od zklamaného bývalého pracovníka společnost odmítla uzavření jakékoliv smlouvy se závazkem.
A jak je to s podpisy? Podpis zákazníka na elektronickém displeji!!! Kam se podpis ukládá, kdo s ním může manipulovat, jak věřit listině s takovým podpisem?
Opět se ptám, co na to zákon o ochraně osobních údajů či zákon na ochranu spotřebitele. Je vůbec možné takový způsob podpisu smlouvy a volné nakládání s podpisem - elektronickou tužkou do PC – spravedlivě po zákazníkovi operátora vyžadovat? Vždyť to odporuje všem pravidlům seriozního jednání! Už vidím, jak by se operátor tvářil, kdyby to bylo opačně!
Zákazník nemá jistotu, co mohou pracovníci O2 v počítači změnit a k čemu všemu mohou podpis zákazníka použít. Smlouva by měla být podepisována v listinné podobě s vyhotovením pro zúčastněné strany s originálními podpisy! Nabídka cen jasná a srozumitelná, nikoliv se skrytými podmínkami a odkazy k vyhledání skutečných cen!!!
Ochrání v této zemi někdo drobné zákazníky velkých operátorů? Proč nefunguje spravedlivé tržní prostředí jako v jiných zemích, které popisuje i model „hodnotové ekonomiky“?